Archiwum Festiwalu

 

WYSTAWA  „MUZYKANCI”

W dniach od 27 do 30 czerwca, w Kamienicy Celejowskiej w Kazimierzu Dolnym czynna będzie wystawa „Muzykanci”. Zapraszamy wszystkich festiwalowych gości do wędrówki po świecie tradycyjnej, wiejskiej muzyki. Wystawa fotografii Andrzeja Bieńkowskiego oraz zdjęć archiwalnych ze zbiorów Archiwum Muzyki Wiejskiej to fragment zbiorów fundacji Muzyka Odnaleziona. Tak o wystawie pisze autor fotografii i zbiorów, Andrzej Bieńkowski:
Fotografia jest dla mnie szkicownikiem malarskim i dokumentem etnograficznym. Nie traktuję jej jak kreatywne dzieło, utrwalam tylko świat muzykantów, ich twarze, obyczaje, ekspresję. Zaczynałem badania w 1980 roku, byłem w środku zdarzeń na wsi; na weselach, pogrzebach, zabawach. Ale przede wszystkim dokumentowałem nagrania muzyków, wiejskich kapel, robione w ich domach. Trafiłem z moimi badaniami i nagraniami na ważny okres zmian kultury wsi, dążącej ku miejskiej popkulturze. To bardzo ciekawy i bolesny dla tradycyjnych muzykantów proces. Widać to na zdjęciach, ich samotność, smutek, zniszczone instrumenty i wielką pasję grania.

FOTOGRAFIE ARCHIWALNE

Podziwiam wiejskich fotografów, którzy fotografowali wesela i wieś, wiem, jakie trudności trzeba było pokonać, żeby zrobić i odbić zdjęcie. Dlatego było ich tak niewielu i tak cenne są ich zdjęcia. Te chłopskie fotografie to rarytasy, pokazują to, co dla wsi było ważne, docierają do sytuacji, do których nikt inny by się nie przebił.
Zbieram zdjęcia wiejskie od ponad 30 lat. Bardzo trudno je zdobyć. Nie szanowano ich, uważano, że zaśmiecają dom, a do tego pokazują krępujące, weselne sytuacje. Nieraz lądowały w piecu. Aparaty migawkowe na klisze pojawiły się na wsi już w latach 1930. Klisze oddawano do wywołania do miasta, do zawodowych fotografów.
W okresie II wojny – wraz z wojskami niemieckimi stacjonującymi po wsiach, pojawiły się nowoczesne aparaty i materiały fotograficzne kupowane przez amatorów. I osobny rozdział – zdjęcia robione przez żołnierzy niemieckich. Często potem dawane na wieś. To też temat: archiwa niemieckie i zdjęcia z polskich wsi z lat 1939-1945. To może być etnograficzna rewelacja.
Wczesne lata 50. XX w. – to zapaść fotograficzna, brak filmów i papierów. Fotografie wiejskie odradzają się pod koniec lat 50. Potem już lawinowo narasta ich liczba, przestają być czymś nadzwyczajnym, co warto zachować. Nie szanuje się ich. Przechowywane w plastikowych worach, służą też do notatek o cenach za krowy czy świnie, potem są palone.
Ale najbardziej dotkliwy cios dla wiejskich zdjęć przychodzi ze strony kolorowej fotografii, odbijanej w zakładach fotograficznych – to lata od 1980 r. do dziś. Te zdjęcia są przechowywane w specjalnych albumach – piękne, kolorowe. Stare, czarno-białe, pomięte są do wyrzucenia. Tak też się dzieje.
Zawsze pasjonowały mnie kody kultury, które można wyczytać ze zdjęć, po których też można je datować; instrumenty, otoczenie, ubrania i sytuacje. Ale przede wszystkim wiejskie typy – te fantastyczne, wyraziste twarze, których już nie znajdziemy – zmieniła je praca i czasy.
Wszyscy robimy tysiące zdjęć i filmów komórkami, aparatami, czym się da. A tu niespodziewanie jedna stara fotografia potrafi nam powiedzieć więcej o nas samych, niż godziny filmów wideo. Zachęcam do detektywistycznego patrzenia na zdjęcia. Może wypatrzymy w nich prawdziwą intrygę – przesłanie z przeszłości.


28 czerwca, w piątek, o godz. 16.00 w Kamienicy Celejowskiej odbędzie się spotkanie z autorem połączone z promocją jego książki „Ostatni wiejscy muzykanci”. Andrzej Bieńkowski tak ją rekomenduje: Jeśli chcemy wczuć się w to, czym była tradycyjna muzyka wiejska, musimy wyobrazić sobie świat, w którym rozbrzmiewała. Był to świat ciszy, naturalnych dźwięków: ptaków, zwierząt, odgłosów pracy, czasem ludzkich głosów, świat ubóstwa i monotonnej pracy, bez elektryczności, radia etc.
Również 28 czerwca, o godz. 21.00 na Rynku w Kazimierzu uczestnicy i goście Festiwalu obejrzą pokaz filmu Andrzeja Bieńkowskiego „Uliczne granie. Kazimierz 1985-1990”. Na film składają się fragmenty wieloletniej dokumentacji autora. Zobaczymy spontaniczne granie poza estradą, na ulicach i w zaułkach Kazimierza, podczas Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych. Żywioł muzyki, ludyczne sytuacje, euforia gry – to wszystko tworzy niepowtarzalny klimat i oddaje ducha festiwalu. Film powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Serdecznie zapraszamy!

Andrzej Bieńkowski (ur. 1946) malarz, etnograf, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W trakcie swoich wypraw na wieś zgromadził imponujące prywatne archiwum etnograficzne, zawierające tysiące nagrań audio, wideo oraz zdjęć z Polski, Ukrainy i Białorusi. Autor filmów-dokumentów o muzyce wiejskiej.
Autor książek „Ostatni wiejscy muzykanci” (Prószyński i S-ka, 2001, wydanie I, Muzyka Odnaleziona wydanie II), „Sprzedana muzyka” (Czarne, 2007), „ 1000 kilometrów muzyki”. Warszawa – Kijów (Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, 2009), za którą autor otrzymał w 2010 roku Nagrodę miesięcznika „Nowe Książki”, oraz publikacji w serii „Muzyka Odnaleziona” (Muzyka Odnaleziona, od 2007).
Laureat nagrody im. Oskara Kolberga w 1995 roku i Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida w 2008.

DAWNA I WSPÓŁCZESNA DOKUMENTACJA FILMOWA 

FOLKLORU MUZYCZNEGO

W piątek, 28 czerwca, o godzinie 10.00, w Kamienicy Celejowskiej, oddział Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu, ul. Senatorska 11/13, odbędzie się spotkanie, przygotowane przez Stowarzyszenie „Liber Pro Arte” i Zakład Muzykologii Instytutu Sztuki PAN, pod wspólnym hasłem Dawna i współczesna dokumentacja filmowa folkloru muzycznego.

Mgr Jacek Jackowski wygłosi wykład połączony z projekcją przykładów filmowych – „Najstarsze źródła filmowe dokumentujące muzyczne tradycje ludowe w Polsce”. Goście Festiwalu dowiedzą się m.in. o początkach filmu etnograficznego, o historii rejestracji filmowej zwyczajów muzycznych, gry na instrumentach, tańców, itd. Wykład zostanie zilustrowany fragmentami najstarszych zachowanych filmów dokumentujących grę i taniec ludowy, z których wiele zostanie pokazanych po raz pierwszy. Organizatorzy planują również udział kapeli ludowej jako eksperymentalnego wypełnienia ciszy, ponieważ niektóre filmy są nieme. Prelekcja połączona z pokazem filmowym jest ściśle związana z realizowanym przez Stowarzyszenie „Liber Pro Arte” i Zakład Muzykologii Instytutu Sztuki PAN projektem dofinansowanym z Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 
Mgr Maria Szymańska-Ilnata wygłosi wprowadzenie do projekcji współczesnego filmu etnograficznego „Wesele Minangkabau”. Film powstał dzięki badaniom terenowym prowadzonym w dalekiej Indonezji. Ukazuje zwyczaje weselne grupy Minangkabau z Zachodniej Sumatry. Zarejestrowane zostały wieloetapowe przygotowania do wesela oraz przebieg dwudniowej ceremonii. Obrazy opatrzone są komentarzem etnograficznym, czytanym przez lektora oraz fragmentami wywiadów z przedstawicielem starszyzny wioski, który wyjaśnia skomplikowane reguły tradycyjnego prawa, według którego organizowane są wszelkie uroczystości.
Zachęcamy Państwa do udziału w obu spotkaniach, które niewątpliwie poszerzą naszą wiedzę o historii i współczesności dokumentacji filmowej folkloru muzycznego.

Tyndyryndy

Przy Małym Rynku

Czwartek, 27 czerwca
Otwarcie miniwystawy poświęconej postaci i dziełu Jana Rafalskiego, muzykanta i lutnika, przygotowanej przez Muzeum Instrumentów Ludowych w Szydłowcu (Kamienica Celejowska)*
20.00 – Inauguracja Klubu – Zabawa taneczna i koncert zespołu „Gęsty Kożuch Kurzu” z Łodzi (namiot przy Małym Rynku)

 
Piątek, 28 czerwca
10.00-16.00 – Warsztaty muzyczno-rękodzielnicze „Ence Pence” dla dzieci (namiot przy Małym Rynku)
12.00-14.00 – Warsztaty śpiewu białym głosem – prowadzi Agata Harz (Muzeum – Kamienica Celejowska)
17.00 – Otwarcie wystawy fotograficznej o Zofii Sulikowskiej (namiot przy Małym Rynku)
18.00-20.00 – Warsztaty taneczne – prowadzi Piotr Zgorzelski oraz tancerze wiejscy (namiot przy Małym Rynku)
20.00-01.00 – Zabawa taneczna – wystąpią m.in.: Orkiestra Dęta ze Zdziłowic (Lubelskie)
                       oraz Chłopcy z Nowoszyszek (Suwalskie, Wileńszczyzna), Kapela Kielecka (namiot przy Małym Rynku)
 
Sobota, 29 czerwca
10.00-16.00 – Warsztaty muzyczno-rękodzielnicze „Ence Pence” dla dzieci (namiot przy Małym Rynku)
12.00-14.00 – Warsztaty śpiewu białym głosem – prowadzi Agata Harz (Muzeum – Kamienica Celejowska)
14.00-20.00 – Targowisko Instrumentów (sprzedaż, kupno, zamiana, naprawa instrumentów tradycyjnych,
                        prezentacje, warsztaty – namiot przy Małym Rynku)
18.00-20.00 – Warsztaty taneczne – prowadzi Piotr Zgorzelski oraz tancerze wiejscy (namiot przy Małym Rynku)
20.00-02.00 – Zabawa taneczna, wystąpią m.in.: Wielka Orkiestra Muzyki Gaców, Janusz Prusinowski Trio,
                        kapela Ignacego Krupy z Radomia,
ok. 22.00 – konkurs na najlepszą parę taneczną (namiot przy Małym Rynku)
 
 
Pomysł i koordynacja: Remek Mazur-Hanaj, Mateusz Niwiński
Organizacja: Fundacja Numinosum przy współpracy WOK
Wsparcie finansowe: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Patron medialny: www.muzykatradycyjna.pl


* Kamienica Celejowska – Oddział Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym

TARGOWISKO INSTRUMENTÓW przy KLUBIE TYNDYRYNDY

Niepowtarzalna okazja!
Kup - sprzedaj - oddaj do naprawy - poradź się - zamów instrument!


      UCZESTNICY TARGOWISKA INSTRUMENTÓW:

  1. ANDRZEJ STAŚKIEWICZ – KURPIE, lira korbowa, cytra, fujarki, surdynka, nyckelharpa
  2. ANDRZEJ KRÓL – WARSZAWA, wspak, kij
  3. SEBASTIAN WIELĄDEK – WARSZAWA, lira korbowa, harmonia i inne
  4. JAN MALISZ – MĘCINA MAŁA, yancik@vp.pl, fujarki i inne dęte, lira korbowa
  5. STANISŁAW NOGAJ – BRZOZÓW, 609034041, lira korbowa
  6. LUCJAN KOŚCIÓŁEK – RZESZóW, tel 603851563, lucjankos@interia.pl, skrzypce, lira korbowa
  7. ARTUR WITCZAK – OSTRÓW WLK, dudy wielkopolskie, basy kaliskie
  8. STANISŁAW WYŻYKOWSKI – HACZÓW, 134391369, lira korbowa, cymbały, skrzypce-laska
  9. EUGENIUSZ SZYMANIAK – DZIERZBY, ligawki
10. JAN MALISZEWSKI – WIESKA, ligawki
11. ALEKSANDER KRUPA – RADOM, harmonia Jakubowskiego z pracowni Boruckiego.
12. ZBIGNIEW BUTRYN – JANÓW LUBELSKI, 504 366 838, suka, basy, bębenki obręczowe i barabany, oktawki, gęśle
13. Bartosz MENDLEWSKI – POZNAŃ, dudy i inne instrumenty wielkopolskie z pracowni ANDRZEJA MENDLEWSKIEGO
14. ANDRZEJ WIÓRKIEWICZ – PRZYSUCHA, 880 265 866, harmonie pedałowe, akordeony, skrzypce, bębenki.
15. STANISŁAW LEWANDOWSKI – BROGOWA POD PRZYSUCHĄ, 603 680 952, bębenki radomskie, barabany
16. EDWARD MARKOCKI – GRODZISKO, mistrz gry na cymbałach rzeszowskich
17. JAN WOCHNIAK – KŁUDNO, radomskie bębenki obręczowe, baraban
18. PIOTR SIKORA – KUŹNICA POD PRZYSUCHĄ, radomskie bębenki obręczowe, basy
19. PRZEMYSŁAW FICEK – Jeleśnia, BESKID ŻYWIECKI, instrumenty pasterskie, dudy żywieckie, heligonka,
      +48 880 386 868, hyrkawecki@gmail.com
20. KRZYSZTOF BUSK – WARSZAWA, flety, piszczałki, kawal z PCV:), sopiłka, dwojnice, duduk, flet poprzeczny,
      mini warsztat - z budowania piszczałek np z rdestu, krzysztof.busk@gmail.com, 509 232 512
21. CZESŁAW ADAMCZYK – SKARŻYSKO, harmonia pedałowa
22. RAJMUND i ANNA KICMANOWIE – ŁASKARZEW, gliniane gwizdki i okaryny
23. JAN PUK – MAJDAN KRÓLEWSKI, drewniane zabawki muzyczne
24. JAN PRZĄDKA, dudy wielkopolskie
25. ACCREA ACCORDIONS – LUBLIN, harmonia, akrdeony, bandoneon, http://www.accrea.com/

Szanowni Państwo

Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie – organizator 47 Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu – informuje, że organizuje OGÓLNOPOLSKIE SEMINARIUM FOLKLORYSTYCZNE, na które zaprasza etnomuzykologów, etnografów, instruktorów samorządowych domów kultury, pracowników instytutów naukowych i muzeów oraz wszystkich zainteresowanych Festiwalem w Kazimierzu i problematyką polskiego folkloru.

SEMINARIUM odbędzie się 27 czerwca (czwartek) o godz. 16.30 w Kamienicy Celejowskiej (Muzeum Nadwiślańskie), ul. Senatorska 11/13 

Temat seminarium: „Folklor społeczności polskich na Litwie” – referaty przedstawią:
dr Tomasz Nowak – Uniwersytet Warszawski oraz dr Gustaw Juzala – Uniwersytet Jagielloński, prowadzenie – prof. dr hab. Jan Adamowski z UMCS w Lublinie.
W programie seminarium przewidujemy także czas na wystąpienia i dyskusję pozostałych uczestników. 

Organizatorzy zapewniają wyżywienie i zakwaterowanie w czasie trwania Festiwalu w ramach akredytacji wynoszącej 300 zł (100 zł za dzień pobytu). Koszty przejazdu pokrywają instytucje delegujące.
Warunkiem uczestnictwa jest nadesłanie załączonej karty zgłoszenia na adres: WOK, ul. Dolna Panny Marii 3, 20-010 Lublin do dnia 14 czerwca br.
Akredytacje prosimy wpłacać na nasze konto:
BANK PEKAO SA Lublin Nr 30 1240 5497 1111 0010 3070 4322 
Po przyjeździe do Kazimierza zapraszamy do Biura Organizacyjnego, które w czasie trwania Festiwalu mieścić się będzie w Kazimierskim Ośrodku Kultury przy ul. Lubelskiej 12.

Łączymy pozdrowienia

Dyrektor

dr Artur Sępoch

Karta Zgłoszenia

CELEM FESTIWALU

jest przegląd, ochrona i dokumentacja tradycji autentycznego repertuaru, stylu muzykowania i śpiewu ludowego, a także popularyzacja i ożywianie tych tradycji w społeczeństwie. 
Festiwal ma charakter konkursu.


UCZESTNICY
W konkursie mogą wziąć udział:
– kapele ludowe, których skład i repertuar winien być zgodny z tradycyjnymi wzorami danego regionu; bez udziału solistów-śpiewaków,
– soliści-instrumentaliści grający na tradycyjnych instrumentach, jak: skrzypce, złóbcoki, mazanki, cymbały, dudy, gajdy, kozioł, trombita, ligawka, bazuna, heligonka, harmonia (z wyłączeniem akordeonu), różnego rodzaju fujarki, piszczałki, inne instrumenty i narzędzia muzyczne, 
– soliści-śpiewacy bez równoczesnego towarzyszenia instrumentalnego,
– zespoły śpiewacze bez towarzyszenia instrumentalnego.
Ze względu na zanikanie niektórych gatunków folkloru zachęca się solistów i zespoły śpiewacze do szerszego uwzględnienia w repertuarze pieśni obrzędowych okresu Bożego Narodzenia 
i Wielkanocy oraz sobótkowych, żniwnych, dożynkowych, weselnych, chrzcinowych. Ponadto pieśni o tematyce miłosnej, rodzinnej, pieśni komiczne oraz pasterskie, rekruckie i ballady. 
Sugeruje się by w programie występu znalazły się pieśni zróżnicowane gatunkowo.
W ramach konkursu kapele i instrumentaliści powinni wykonać cztery utwory, śpiewacy i zespoły śpiewacze po trzy krótsze lub dwa dłuższe utwory, tak dobrane, by cały występ trwał najwyżej 10 minut.

Konkurs „Duży – Mały”
to prezentacja przez dzieci i młodzież tradycji instrumentalnych i wokalnych bezpośrednio przejętych od swoich mistrzów (instrumentalistów, śpiewaków ludowych). Celem konkursu jest zachęcanie dzieci i młodzieży do kontynuacji muzykowania i śpiewania zgodnego z tradycją regionu. 
W ramach konkursu „uczniowie” wykonują po dwa utwory (kapele i soliści-instrumentaliści). 
Soliści-śpiewacy i grupy śpiewacze wykonują również po dwa utwory. 
Jeżeli mistrzyni-śpiewaczka prezentuje więcej niż jednego ucznia, prosimy traktować tych uczniów jako grupę śpiewającą. Każda pozycja prezentowanego repertuaru powinna być rozpoczęta przez mistrza i kontynuowana przez ucznia. Jest to konkurs dla ucznia, a nie mistrza. Mistrz-instrumentalista może zaprezentować dwóch uczniów (lub dwie pary). Kryteria oceny są takie same jak w konkursie głównym.

KONKURS FOLKLORU REKONSTRUOWANEGO 
skierowany jest do wykonawców (solistów jak i grup wykonawczych), którzy przyswoili repertuar lokalny w nie bezpośrednim przekazie lub inną drogą, odmienną niż tradycyjna. Rekrutacja do tej kategorii następuje na podstawie przesłanych propozycji wyłonionych w konkursach – eliminacjach regionalnych oraz na podstawie przysłanych na adres organizatora nagrań demo (gdyż nie wszyscy uczestnicy mogą mieć możliwość przystąpienia do eliminacji odbywających się w poszczególnych województwach). Ostateczną selekcję i decyzję o zakwalifikowaniu podejmie organizator w porozumieniu z Radą Artystyczną.
Prezentacje konkursowe oceniać będzie Jury powołane przez organizatora Festiwalu. 
Jury ocenia typowość repertuaru – jego zgodność z tradycją danego regionu, charakterystyczny sposób i styl wykonania, cechy gwarowe pieśni oraz poziom artystyczny prezentacji.
Decyzje jury są ostateczne i nie podlegają zaskarżeniu.
Laureatom Festiwalu przyznane będą nagrody finansowe w wysokości zależnej od posiadanych środków finansowych.
Organizatorzy i Jury zachęcają do występowania w stroju ludowym w czasie prezentacji konkursowych, jak również w czasie całego pobytu na Festiwalu. Podkreślamy, że konieczne jest zachowanie zgodności stroju z tradycją regionu. Przy braku tradycyjnych strojów możliwe jest występowanie na estradzie w zwyczajnym ubraniu.
Uczestnicy Festiwalu zobowiązani są także do innych niż konkursowe występów w miejscu i w czasie wskazanym przez organizatorów. 
Nagrodzeni obowiązani są również do udziału w koncercie laureatów i wykonania nagrodzonego repertuaru.

Uczestników Festiwalu zgłaszają właściwe terenowo Wojewódzkie Ośrodki Kultury oraz inne instytucje pełniące rolę regionalnych i ponadregionalnych, jednocześnie prosimy o przesłanie protokołu z eliminacji kwalifikujących.

W zgłoszeniu należy podać pełną informację o wykonawcach (wiek, miejsce urodzenia, zamieszkania, dotychczasowa działalność artystyczna, rola w jakiej wykonawca wystąpi na Festiwalu – instrument solo, śpiew solowy, w kapeli, w zespole śpiewaczym) i repertuar do prezentacji w konkursie.
Z każdego województwa – ośrodka przeprowadzającego eliminacje regionalne w danym województwie, może wziąć udział jedna kapela, zespół śpiewaczy (liczący nie więcej niż kilkanaście osób), dwóch solistów (śpiewak, instrumentalista) oraz jeden uczestnik (solista, kapela lub zespół) w kategorii folkloru rekonstruowanego.
Każdy uczestnik konkursu może wystąpić tylko w jednej kategorii. Zastrzeżenie to nie dotyczy konkursu „Duży – Mały”.
W koncertach konkursowych nie mogą brać udziału laureaci nagród z lat 2011 i 2012 – instrumentaliści i kapele, bez względu na kategorię (instrumentalista-solista nie może wystąpić jako prymista w kapeli, zaś prymista jako solista).
Okres karencji dla nagrodzonych zespołów śpiewaczych i solistów śpiewaków obejmuje trzy lata: 2010, 2011 i 2012.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo ostatecznej decyzji w zakwalifikowaniu zgłaszanych uczestników, o czym poinformują pismem potwierdzającym przyjęcie do udziału w Festiwalu.
Zgłoszenia (na załączonej karcie) należy przesłać do dnia 3 czerwca 2013 roku. 
Organizatorzy przewidują akredytację w wysokości 90 zł / dobę, w ramach której zapewniają zakwaterowanie i wyżywienie.

Uwaga!
Organizator zastrzega sobie prawo dokumentowania i późniejszego wykorzystania prezentacji konkursowych (bez wypłacania honorariów) w radio i telewizji oraz realizacji nagrań i różnorodnych publikacji dokumentacyjnych, promujących i popularyzujących Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych.


Sekretariat Festiwalu:

Wojewódzki Ośrodek Kultury, ul. Dolna Panny Marii 3, 20-010 Lublin, 
tel. (81) 532 42 07, 532 49 27, fax 532 37 75, 

e-mail: a.sar@wp.pl     http//www.wok.lublin.pl

UWAGA !!!

Miło nam poinformować, że gwiazdą tegorocznego Festiwalu będzie
Kapela ze Wsi Warszawa, której koncert będzie miał miejsce 29.06.2013
 

OGŁOSZENIA !!!


Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie zaprasza do składania ofert w przetargu

na zakwaterowanie i wyżywienie uczestników OFKiŚL,
szczegóły: http://www.ebip.lublin.pl/wok   

 

Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie zaprasza do składania ofert w drugim przetargu
na zakwaterowanie i wyżywienie uczestników OFKiŚL,
szczegóły: http://www.ebip.lublin.pl/wok 



REGULAMIN FESTIWALU                       KARTA UCZESTNICTWA

                                                                                                                 PDF             DOC

 

PROTOKÓŁ
Z POSIEDZENIA JURY
47 OGÓLNOPOLSKIEGO FESTIWALU
KAPEL I ŚPIEWAKÓW LUDOWYCH

z dnia 30 czerwca 2013 roku 

 

Jury w składzie: 
  1. prof. dr hab. JAN ADAMOWSKI – przewodniczący
  2. mgr MARIA BALISZEWSKA
  3. prof. dr hab. JERZY BARTMIŃSKI
  4. mgr ALEKSANDRA BOGUCKA
  5. mgr MARIAN CHYŻYŃSKI
  6. prof. dr hab. PIOTR DAHLIG
  7. mgr JACEK JACKOWSKI
  8. REMIGIUSZ MAZUR-HANAJ
  9. prof. dr hab. BOŻENA MUSZKALSKA
10. mgr JANINA BIEGALSKA – sekretarz jury 

wysłuchało w dniach 28-29 czerwca 2013 r.: 
16 Kapel,
28 Zespołów Śpiewaczych,
16 Instrumentalistów,
22 Solistów Śpiewaków,
12 wykonawców w kategorii folkloru rekonstruowanego
oraz 23 grupy w konkursie „DUŻY - MAŁY”. 
Jury stwierdza, że w konkursie festiwalowym wzięło udział około 800 artystów ludowych z 13 województw.
Jury oceniając dobór regionalnego repertuaru, cechy regionalnego stylu oraz poziom artystyczny, przyznało następujące nagrody i wyróżnienia na łączną kwotę 45 tysięcy 500 złotych, z czego: 
- 35000 zł ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- 6000 zł Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie
- 4000 zł Burmistrz Miasta Kazimierz Dolny
- 500 zł długoletni juror Festiwaluprof. dr hab. Jerzy Bartmiński
ponadto dodatkowe nagrody rzeczowe:
- dwa vouchery wartości po 800 zł na wykonanie stroju ludowego ufundowany przez Pracownię Stroju i Haftu Ludowego Stanisławy Łukaszczyk z Poronina
- aparat fotograficzny ufundowany przez Telewizję Lublin  
W KATEGORII KAPEL  
BASZTĘ – nagrodę główną w tej kategorii w wysokości 2000 zł przyznano Kapeli Braci Tarnowskich z Janiszewa,
woj. mazowieckie  
Cztery równorzędne I nagrody po 1000 zł każda otrzymują: 
Kapela Tadeusza Jedynaka z Przystałowic Małych, woj. mazowieckie 
Kapela Orawskiego Centrum Kultury w Jabłonce, woj. małopolskie 
Kapela Wojciecha Majerczyka z Zakopanego, woj. małopolskie 
Kapela Grzesia z Suska Nowego, woj. mazowieckie 
Pięć równorzędnych II nagród po 800 zł otrzymują: 
Kapela Kozła Weselnego ze Zbąszynia, woj. wielkopolskie 
Kapela dudziarska Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu, woj. wielkopolskie 
Kapela dudziarska z Krobi, woj. wielkopolskie
Kapela „Płanetnik” z Żywca, woj. śląskie
Kapela Ludowa „Kamfinioki” z Jedlicza, woj. podkarpackie  
Dwie równorzędne III nagrody w wysokości 600 zł przyznano: 
Kapeli Ludowej ze Zdziłowic, woj. lubelskie 
Kapeli z Brzezin, woj. wielkopolskie   
W KATEGORII ZESPOŁÓW ŚPIEWACZYCH  
BASZTĘ – nagrodę główną w wysokości 2000 zł przyznano Zespołowi Śpiewaczemu „Gałcunecki” z Gałek,
woj. mazowieckie  
Trzy równorzędne I nagrodyw wysokości 1000 zł otrzymują:  
Zespół Śpiewaczy z Mroczek Małych, woj. łódzkie
Zespół „Nadbużański Klon Zielony” z Zanowinia, woj. lubelskie
Zespół Śpiewaczy z Modliborzyc, woj. lubelskie  
Cztery równorzędne II nagrody po 700 zł dla:  
Zespołu Śpiewaczego „Jarzębina” z Zabłocia, woj. lubelskie 
Góralskiego Teatru Pieśni „Dunawiec” ze Zbylutowa, woj. dolnośląskie
Zespołu Śpiewaczego „Jezioranki” z Wiżajn, woj. podlaskie
Zespołu Śpiewaczego z Łukowej IV, woj. lubelskie  
Dwie równorzędne III nagrody po 500 zł przyznano:  
Zespołowi Śpiewaczemu z Moszczanki, woj. lubelskie 
Grupie Śpiewaczej „Tkocze” z Wisły, woj. śląskie  
Pięć równorzędnych wyróżnieńpo 200 zł dla: 
Zespołu „Słowianoczki” z Białegostoku, woj. podlaskie
Męskiej Grupy Śpiewaczej „Lubatowianie” z Lubatowej, woj. podkarpackie
Męskiego Zespołu Śpiewaczego „Porębianie” z Brzeska, woj. małopolskie
Zespołu „Rominczanie” z Dubeninek, woj. warmińsko-mazurskie
Zespołu Śpiewaczego „Trębaczewianie” z Trębaczewa, woj. łódzkie  
W KATEGORII SOLISTÓW INSTRUMENTALISTÓW  
BASZTĘ – nagrodę główną festiwalu w wysokości 1000 zł przyznano Andrzejowi Rożejowi, skrzypkowi
z Tomaszowa Mazowieckiego, woj. łódzkie 
Dwie równorzędne I nagrody w wysokości 800 zł otrzymują: 
Tomasz Buńdana złóbcokach z Bukowiny Tatrzańskiej, woj. małopolskie 
Bronisław Bida, skrzypekz Gródek, woj. lubelskie   
Trzy równorzędne II nagrodyw wysokości 600 zł otrzymują: 
Czesław Pawlus, grający naheligonce, z Żabnicy, woj. śląskie
Eugeniusz Kopera, skrzypek z Brzysk, woj. podkarpackie
Tadeusz Sołbut, skrzypek ze Zwolenia, woj. mazowieckie   
Pięć równorzędnych III nagród w kwocie 400 zł otrzymują: 
Leon Lewandowski, skrzypek z Brzezin, woj. wielkopolskie 
Bernard Kasper, na koźle weselnym, ze Zbąszynia, woj. wielkopolskie 
Michał Umławski, dudziarz z Leszna, woj. wielkopolskie
Stefan Dziubiński, skrzypek z Radomia, woj. mazowieckie
Jakub Karpuk, cymbalista z Ełku, woj. warmińsko-mazurskie   
Dwa wyróżnienia w wysokości 100 zł dla: 
Andrzeja Frankiewicza, dudziarza z Kościana, woj. wielkopolskie 
Kazimierza Żychowskiego, cymbalisty z Dębowca, woj. podkarpackie   
W KATEGORII SOLISTÓW ŚPIEWAKÓW  
BASZTĘ – nagrodę główną festiwalu w wysokości 1000 zł przyznano Michalinie Mrozik z Przejęsławia,
woj. dolnośląskie  
Cztery równorzędne I nagrody po 600 zł otrzymują: 
Stanisława Latawiec z Zebrzydowej, woj. dolnośląskie 
Danuta Surmacz z Korczyny, woj. podkarpackie 
Zofia Sordyl z Korbielowa, woj. śląskie
Krystyna Ciesielska z Brogowej, woj. mazowieckie   
Cztery równorzędne II nagrodypo 450 zł otrzymują: 
Marianna Król z Brześc, woj. lubelskie 
Aniela Mrówka z Cewkowa, woj. podkarpackie 
Leokadia Mucha z Zamchu, woj. lubelskie
Marianna Kowalska z Przystałowic Małych, woj. mazowieckie   
Pięć równorzędnych III nagród po 300 zł dla: 
Anny Kucharek z Piławy Dolnej, woj. dolnośląskie 
Janiny Oleszek z Kocudzy, woj. lubelskie 
Marii Bakowicz z Chojnego, woj. łódzkie
Michaliny Ładochy z Gościszowa, woj. dolnośląskie
Piotra Kubiaka z Krobi, woj. wielkopolskie   
Dwa wyróżnienia po100 zł otrzymują: 
Zofia Ludziak z Gościszowa, woj. dolnośląskie
Krystian Barszczewski z Wólki Folwark, woj. podlaskie  
W KATEGORII FOLKLORU REKONSTRUOWANEGO  
BASZTĘ – nagrodę główną w tej kategorii w wysokości 2000 zł przyznano Kapeli „Młoda Harta” z Harty,
woj. podkarpackie  
oraztrzy nagrody po 900 zł otrzymują: 
Zespół „Pieśni odzyskane” z Wrocławia, woj. dolnośląskie 
Kapela Jana Malisza z dziećmi z Męciny Małej, woj. małopolskie
Kapela „Raducz” z Warszawy, woj. mazowieckie 
Nagrodę w wysokości 500 zł otrzymuje:
Marta Cicha, skrzypaczka z Majaczewic, woj. łódzkie   
W KONKURSIE „DUŻY-MAŁY” 
- w grupie instrumentalistów:  
Cztery I nagrody w wysokości 500 zł otrzymują: 
Krzysztof Trebunia-Tutka z uczniami z Zakopanego, woj. małopolskie
Maciej Karpuk z kapelą cymbałową „Mazurskie Kwiaty” z Ełku, woj. warmińsko-mazurskie
Czesław Pawlus z Kamilem Wiercigrochem z Żabnicy, woj. śląskie
Stanisław i Szymon Tadla ze Szklar, woj. podkarpackie 
Cztery II nagrody w wysokości 300 zł dla:  
Jana Prządki z uczniami ze Zbąszynia, woj. wielkopolskie 
Krzysztofa Kuśnierka z Magdaleną Zimoch z Kościana, woj. wielkopolskie 
Zdzisława Marczuka z Magdaleną Samociuk z Leśnej Podlaskiej, woj. lubelskie 
Jana Kani z uczniami Mateuszem Milewskim oraz Radosławem Boruchem z Lelisa, woj. mazowieckie 
- w grupie śpiewaków: 
Trzy I nagrody po 400 zł otrzymują:
Zofia Warych z uczennicą Łucją Warych z Myszyńca, woj. mazowieckie
Dorota Majerczyk z córką Katarzyną z Chabówki, woj. małopolskie
Witold Kuczyński z grupą chłopców „Bartuś” z Czarni, woj. mazowieckie 
Siedem II nagród po 200zł otrzymują: 
Anna Kucharek, Bożena Żygadło i Krystyna Juraszek z uczennicami z Piławy Dolnej, woj. dolnośląskie 
Janina Chmiel z Agnieszką Łukasik z Wólki Ratajskiej, woj. lubelskie
Janina Markut z zespołem „Polichnianeczki” z Polichny, woj. lubelskie
Janina Chmielewska z zespołem „Przeroślaczki” z Przerośli, woj. podlaskie
Helena Kibitlewska z zespołem „Młoda Rospuda” z Filipowa, woj. podlaskie
Janina Bańcer z Katarzyną Pawłowską z Zawichostu, woj. świętokrzyskie
Anna Andruszkiewicz z zespołem „Młode Jezioranki” z Wiżajn, woj. podlaskie  
Przyznano również nagrody rzeczowe:
- vouchery o wartości 800 zł każdy na wykonanie stroju w Pracowni Strojów Ludowych i Haftu Stanisławy Łukaszczyk z Poronina dla Zespołu Śpiewaczego z Mroczek Małych oraz dla Zespołu Śpiewaczego z Modliborzyc.
- aparat fotograficzny ufundowany przez Telewizję Lublin otrzymuje Zespół „Nadbużański Klon Zielony” z Zanowinia.


OGÓLNE UWAGI I ZALECENIA KOMISJI ARTYSTYCZNEJ
Jury 47 Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych składa serdeczne gratulacje wszystkim laureatom i uczestnikom spotkania Kazimierskiego. W festiwalu licznie zaprezentowali się artyści ludowi z większości regionów Polski. Jury pozytywnie zauważyło również i ten fakt, że do aktywnie uczestniczących dotąd w Festiwalu regionów dołączyli również rzadziej biorący udział przedstawiciele województwa zachodniopomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Liczymy, że w kolejnym roku zaprezentują się już wszystkie polskie regiony.
Cieszy fakt, że zainteresowanie pielęgnowaniem tradycyjnego śpiewu i muzykowania rośnie także wśród młodego pokolenia. W bieżącym roku komisja stwierdza szczególnie wysoki poziom artystyczny w konkursie Mistrz i Uczeń. Daje to nadzieję na prawidłową realizację podstawowych założeń Festiwalu także w przyszłości. Komisja Artystyczna wyraża przekonanie, że rozszerzenie formuły festiwalu o kategorię folkloru rekonstruowanego dodatkowo ożywiło i zwiększyło zainteresowanienim wśród młodzieży, która w ten sposób może włączyć się w proces podtrzymywania i popularyzacji tradycji ludowych i narodowych. Ze względu na zwiększone zainteresowanie i wysoki poziom artystyczny uczestników, a w konsekwencji także na zwiększoną ilość laureatów,jury postuluje zintensyfikowanie starań o pozyskanie większych funduszy na nagrody. Jest to szczególnie umotywowane kontekstem zbliżającego się „Roku Kolbergowskiego”. Festiwal bowiem w bezpośredni sposób realizuje idee, jakie przyświecały działalności tego zasłużonego dokumentalisty i badacza kultury.
Komisja z uznaniem podkreśla starania wykonawców o zachowanie w swoich prezentacjach autentycznego języka regionalnego oraz regionalnych strojów.
Komisja w dalszym ciągu podtrzymuje zachętę do poszukiwania lokalnych wariantów poszczególnych utworów i prezentowania różnych gatunków folkloru słowno-muzycznego. Jury przypomina, że głównym celem Festiwalu jest ochrona tradycyjnego repertuaru oraz tradycyjnego stylu muzykowania i śpiewu, co jest zgodne z ratyfikowaną przez Polskę konwencją UNESCO 2003 w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Komisja równocześnie apeluje, aby nie powtarzać w kolejnych prezentacjach konkursowych tego samego repertuaru.
Cieszy coraz intensywniejsze zainteresowanie działalnością Klubu Festiwalowego TYNDYRYNDY, którego formuła jest interesującym dopełnieniem głównych idei Festiwalu. Z uznaniem dostrzegamy również nawiązanie współpracy z innymi instytucjami kultury jak Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym i Muzeum Instrumentów Ludowych w Szydłowcu, z nadzieją na dalszą, owocną współpracę. Umożliwiło to zorganizowanie większej ilości imprez towarzyszących.
Zaprezentowana w tym roku oferta kulinarna w opinii jury powinna być nakierowana na promowanie produktówtradycyjnych i regionalnych.
Jury dziękuje bezpośrednim organizatorom, w tym zwłaszcza Wojewódzkiemu Ośrodkowi Kultury w Lublinie, za zapewnienie sprawnego i niezakłóconego przebiegu 47 festiwalu. Wyrażamy radość z powodu możliwości ponownego goszczenia w odnowionych murach Kazimierskiego Ośrodka Kultury, co znakomicie usprawnia organizację imprezy. Dziękujemy też patronom medialnym, a szczególnie tym mediom, które czynnie uczestniczą w bieżącym relacjonowaniu, dokumentowaniu i promowaniu idei festiwalowych oraz jego niepowtarzalnej atmosfery.
Serdeczne podziękowania jury kieruje także do fundatorów nagród: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojewódzkiego Ośrodka Kultury w Lublinie oraz Burmistrza Kazimierza Dolnego, a także fundatorów nagród rzeczowych tj.: Pracowni Strojów Ludowych i Haftu Stanisławy Łukaszczyk i Telewizji Lublin, licząc na dalsze wsparcie.
Jury apeluje do władz samorządowych wszystkich szczebli, aby w dalszym ciągu wspierały artystów ze swoich obszarów administracyjnych. Ich działalność jest przecież sposobem promocji lokalnej kultury oraz własnych regionów na forum ogólnopolskim. Komisja z uznaniem dostrzega obecność w Kazimierzu, razem z wykonawcami, przedstawicieli władz samorządowych różnych szczebli. Dla artystów ludowych jest to znakomite wsparcie i dowód uznania ich talentu oraz osiągnięć artystycznych.
Jury składa również podziękowanie konferansjerom tj.: Annie Adamowicz, Józefowi Brodzie i Witoldowi Kuczyńskiemu, którzy nie tylko kompetentnie zapowiadali program występów, ale także pomagali wykonawcom w przełamywaniu stresów związanych z ich indywidualnymi występami.
Tradycja ludowego śpiewu i muzykowania jest cenną i istotną częścią polskiego, niematerialnego dziedzictwa kulturowego, która to część nie może zostać zaprzepaszczona w nowych warunkach cywilizacyjnych. Stanowi ona bowiem o tożsamości lokalnej, regionalnej i narodowej w zjednoczonej Europie. Komisja z pełnym przekonaniem stwierdza, że Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu powinien być traktowany jako realizacja postulatów zawartych w Konwencji UNESCO z 2003 roku o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego, ratyfikowanej przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w grudniu 2010 roku i ustawowo przyjętej przez rząd Rzeczypospolitej Polskiej w roku 2011. Także sama instytucja, jaką jest Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych powinna zostać uznana za ważną i sprawdzoną formę realizacji wspomnianej konwencji i wpisana na „listę dobrych praktyk”.
Komisja postuluje potrzebę zorganizowania przed nową edycją festiwalu spotkania Rady Programowej w celu omówienie dotychczasowych doświadczeń, w szczególności w odniesieniu do kategorii folkloru rekonstruowanego.

 


Podpisy Jury: 

 



PROGRAM 47 FESTIWALU

(Duży Rynek)

27 czerwca, czwartek
16.30 – Ogólnopolskie Seminarium Folklorystyczne Folklor społeczności polskich na Litwie
             – dr T. Nowak, dr G. Juzala, prowadzenie: prof. dr hab. J. Adamowski (Kamienica Celejowska)*

28 czerwca, piątek
  9.00 – Otwarcie 46. Targów Sztuki Ludowej
10.00 – Dawna i współczesna dokumentacja filmowa folkloru muzycznego (IS PAN)
             – mgr J. Jackowski, mgr M. Szymańska-Ilnata (Kamienica Celejowska)
11.00 – Uroczyste Otwarcie Festiwalu – koncert konkursowy
14.00 – Koncert zespołów zagranicznych
15.00 – Konkurs Duży – Mały
16.00 – Otwarcie wystawy „Muzykanci”, promocja książki A. Bieńkowskiego (Kamienica Celejowska)
17.00 – Widowisko obrzędowe „Dokudowski korowaj” – Zespół „Lewkowianie” z Dokudowa
18.00 – Koncert konkursowy
21.00 – Projekcja filmu A. Bieńkowskiego Uliczne granie. Kazimierz 1985-1990 – Duży Rynek

29 czerwca, sobota
  9.00 – Targi Sztuki Ludowej
10.00 – Koncert konkursowy
14.00 – Koncert zespołów zagranicznych
15.00 – Koncert konkursowy
20.00 – Zabawa ludowa – z udziałem kapel festiwalowych, zagranicznych
             oraz koncert zespołu KAPELA ZE WSI WARSZAWA

30 czerwca, niedziela
  9.00 – Targi Sztuki Ludowej
10.00 – Koncert towarzyszący – Zespół „Folkowianie”
10.30 – Msza Św. w intencji uczestników Festiwalu
12.00 – Korowód zespołów
             – OGŁOSZENIE WYNIKÓW I KONCERT LAUREATÓW FESTIWALU
13.30 – Konsultacje z Jury dla uczestników Festiwalu
14.00 – Koncert „Lubelszczyzna żegna gości festiwalowych”

 

* Kamienica Celejowska – Oddział Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym

 

 

 

 

 

46 OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL 
KAPEL I ŚPIEWAKÓW LUDOWYCH 
28 czerwca - 1 lipca 2012 r.

PROGRAM

28 CZERWCA, CZWARTEK (Duży Rynek)

16.00 – Ogólnopolskie Seminarium Folklorystyczne na temat: „Polski folklor muzyczny w życiu współczesnym – diagnoza i perspektywy” referują: prof dr hab Jerzy Bartmiński UMCS, prof dr hab Piotr Dahlig UW – Kamienica Celejowska

29 CZERWCA, PIĄTEK

11.00 – Uroczyste Otwarcie Festiwalu – koncert konkursowy

14.00 – Koncert towarzyszący

15.00 – Konkurs Duży-Mały

17.00 – Koncert towarzyszący

18.00 – Koncert konkursowy

30 CZERWCA, SOBOTA

9.00 – Otwarcie 45 Targów Sztuki Ludowej

10.00 – Koncert konkursowy

14.00 – Koncert towarzyszący

15.00 – Koncert konkursowy

20.00 – Zabawa ludowa – z udziałem kapel festiwalowych, zagranicznych

oraz koncert zespołu DREWUTNIA

1 LIPCA, NIEDZIELA

9.00 – Targi Sztuki Ludowej

10.00 – Koncert towarzyszący

10.30 – Msza Św. w intencji uczestników Festiwalu

12.00 – Korowód zespołów

– OGŁOSZENIE WYNIKÓW I KONCERT LAUREATÓW FESTIWALU

13.30 – Konsultacje z Jury dla uczestników Festiwalu

14.00 – Koncert „Lubelszczyzna żegna gości festiwalowych”

 

TYNDYRYNDY – KLUB MUZYKI TRADYCYJNEJ

przy Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym (namiot przy Małym Rynku)

– warsztaty, potańcówki, muzyka w przestrzeni miasta, targowisko instrumentów

PROGRAM KLUBU TYNDYRYNDY

CZWARTEK 28 VI – SOBOTA 30 VI

10.00-14.00 – ENCE PENCE – zajęcia dla dzieci (namiot)

12.00-14.00 – LEĆ GŁOSIE PO ROSIE – warsztaty śpiewu (Muzeum)

14.00-16.00 – SPOTKANIA W KOMPANII – warsztaty przyśpiewek z kapelą (namiot)

18.00-20.00 – TAŃCUJŻE DOBRZE – warsztaty tańca

(Radomskie – czwartek i sobota, Rzeszowskie – piątek, namiot)

20.00-02.00 POTAŃCÓWKA – Kapele Piotra Gacy, Wiesławy Gromadzkiej, Jana Kmity, Sebastiana Lesiaka, Poszukiwacze Zaginionego Rulonu, Kapela Niwińskich, Janusz Prusinowski Trio, Orkiestra Wczorajszego Fasonu, Kapela Hałasów, Kapela Braci Dziobaków, Zdrowie Pięknych Pań, Kocirba I WIELU INNYCH!!! (namiot)

ORAZ WYDARZENIA SPECJALNE:

– MUZYKA W PRZESTRZENI MIASTA

Adam Strug – Do serca Jezusa (kościół, piątek)

Jacek Hałas i Barbara Wilińska – Posłuchajcie ludzie (ulice, piątek-sobota)

Katarzyna i Daniel de Latour – Nuty o Wiśle (przystań, sobota)

– KONCERT NA OTWARCIE

Janusz Prusinowski Trio (czwartek, godz. 21.00)

– WERNISAŻ WYSTAWY – „STANISŁAW FIJAŁKOWSKI”

Fotografie Norberta Roztockiego (piątek, godz. 17.00, przy namiocie)

– ZABAWA W DAWNYM STYLU

Polki-oberki-tanga-walce, konkurs z nagrodami, wybieramy najlepszą parę!

– WIECZÓR ŁĘCZYCKI

Spotkanie z kapelą Tadeusza Kubiaka, prowadzenie – Ewa Sławińska-Dahlig

– TARGOWISKO INSTRUMENTÓW (sobota, godz. 15-20, niedziela 10-15, namiot i okolice) Kup-sprzedaj-poradź się-zamów, wystawcy z całej Polski

 

SEMINARIUM FOLKLORYSTYCZNE

Szanowni Państwo

Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie – organizator 46 Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu informuje, że organizuje OGÓLNOPOLSKIE SEMINARIUM FOLKLORYSTYCZNE, na które zaprasza etnomuzykologów, etnografów, instruktorów samorządowych domów kultury, pracowników instytutów naukowych i muzeów oraz wszystkich zainteresowanych Festiwalem w Kazimierzu i problematyką polskiego folkloru. SEMINARIUM odbędzie się 28 czerwca (czwartek) o godz. 16 w Kamienicy Celejowskiej (Muzeum Nadwiślańskie), ul. Senatorska 11/13. Temat seminarium: „Polski folklor muzyczny w życiu współczesnym – diagnoza i perspektywy” – referaty wprowadzające przedstawią: prof. dr hab. Jerzy Bartmiński – UMCS w Lublinie oraz prof. dr hab. Piotr Dahlig – Uniwersytet Warszawski, prowadzenie – prof. dr hab. Jan Adamowski z UMCS w Lublinie. W programie seminarium przewidujemy także czas na wystąpienia i dyskusję pozostałych uczestników. Dlatego prosimy instruktorów placówek kultury na co dzień pracujących z artystami ludowymi, szczególnie tych kwalifikujących do Festiwalu, o przygotowanie krótkich komunikatów odnoszących się do tematu, na podstawie przykładów z terenu ich działalności.

(Prosimy o możliwie wcześniejsze zgłaszanie propozycji wystąpień na adres a.sar@wok.lublin.pl)

Organizatorzy zapewniają wyżywienie i zakwaterowanie w czasie trwania Festiwalu w ramach akredytacji wynoszącej 300 zł (100 zł za dzień pobytu). Koszty przejazdu pokrywają instytucje delegujące.

Warunkiem uczestnictwa jest nadesłanie załączonej karty zgłoszenia na adres: WOK, ul. Dolna Panny Marii 3, 20 – 010 Lublin do dnia 15 czerwca br.

Akredytacje prosimy wpłacać na nasze konto:

BANK PEKAO SA Lublin Nr 62 1240 5497 1111 0000 3070 4322

Po przyjeździe do Kazimierza zapraszamy do Biura Organizacyjnego, które w czasie trwania Festiwalu mieścić się będzie w Zespole Szkół przy ul. Nadwiślańskiej 9.

Łączymy pozdrowienia Dyrektor
dr Artur Sępoch


 

KLUB FESTIWALOWY „TYNDYRYNDY”
klub muzyki tradycyjnej przy Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych 

PROGRAM KLUBU

czwartek 28 VI – sobota 30 VI

10.00-14.00 ENCE PENCE – zajęcia dla dzieci (namiot)

12.00-14.00 LEĆ GŁOSIE PO ROSIE – warsztaty śpiewu (Muzeum)

14.00-16.00 SPOTKANIA W KOMPANII – warsztaty przyśpiewek z kapelą (namiot)

18.00-20.00 TAŃCUJŻE DOBRZE – warsztaty tańca (Radomskie – czwartek i sobota, Rzeszowskie – piątek, namiot)

20.00-02.00 POTAŃCÓWKA – Kapele Piotra Gacy, Wiesławy Gromadzkiej, Jana Kmity, Sebastiana Lesiaka, Poszukiwacze Zaginionego Rulonu, Kapela Niwińskich Janusz Prusinowski Trio, Orkiestra Wczorajszego Fasonu, Kapela Hałasów, Kapela Braci Dziobaków, Zdrowie Pięknych Pań, Kocirba I WIELU INNYCH!!! (namiot)

oraz wydarzenia specjalne

MUZYKA W PRZESTRZENI MIASTA

Adam Strug – Do serca Jezusa (kościół, piątek)

Jacek Hałas i Barbara Wilińska – Posłuchajcie ludzie (ulice, piątek-sobota)

Katarzyna i Daniel de Latour – Nuty o Wiśle (przystań, sobota)

KONCERT NA OTWARCIE

Janusz Prusinowski Trio (czwartek, 21.00)

WERNISAŻ WYSTAWY „STANISŁAW FIJAŁKOWSKI”

fotografie Norberta Roztockiego (piątek 17.00, przy namiocie)

ZABAWA W DAWNYM STYLU

Polski-oberki-tanga-walce, konkurs z nagrodami, wybieramy najlepszą parę! (piątek 21.00, namiot)

WIECZÓR ŁĘCZYCKI

Spotkanie z kapelą Tadeusza Kubiaka, prowadzenia Ewa Sławińska-Dahlig (sobota, 20.00, namiot)

TARGOWISKO INSTRUMENTÓW

Kup-sprzedaj-poradź się-zamów, wystawcy z całej Polski (sobota 15-20, niedziela 10-15, namiot i okolice)

warsztaty

ENCE PENCE NA CZTERY RĘCE

Snucie z dźwięków i sznurków, przytupywanie i wyplatanie, opowiadanie i śpiewanie czyli zajęcia muzyczno-rzemieślnicze z konstruowania prostych instrumentów ludowych, wycinanki, wyszywanek i tkactwa oraz starodawne zabawy przy udziale muzyki tradycyjnej granej na żywo na harmonii, klarnecie oraz bębenku obręczowym.

Na zajęcia rzemieślnicze zapraszamy dzieci w wieku 7-12 lat, na zajęcia muzyczne w wieku 3-10 lat. Rodzice mile widziani. Ilość miejsc ograniczona, zapisy na zajęcia mailowo i telefonicznie (kontakt poniżej oraz tel. 692 942 625)

Prowadzenie: Agnieszka Niwińska, Katarzyna Szurman, Katarzyna Enemuo, Barbara Derlak

TAŃCUJŻE DOBRZE

Nauka tańców – warsztaty w ciągu dnia, a powtórka w trakcie wieczornych zabaw Radomskie (czwartek i sobota, Kapela Jana Kmity, tancerze z Przystałowic) i Rzeszowskie (piątek, kapela Młoda Harta); wstęp wolny, nie ma zapisów

„JAK JUŻ NIE PRZYJECHOŁ, TO JUŻ NIE PRZYJEDZIE”

CZYLI SPOTKANIA W KOMPANII

Spotkania poświęcone będą aktywnej nauce wykonawstwa krótkich tradycyjnych form wokalnych, zwanych potocznie przyśpiewkami. WYRYWASY - jak się je nazywa w Radomskiem - to krótkie, czterowersowe utwory o rozbudowanej warstwie semantycznej, w której opowiada się o wszystkim, co dotyczy życia, miłości, śmierci, radości i smutku, zabawy i zadumy. Jest to mistrzowska forma wokalna, niedoceniania przez etnomuzykologów, choć z punktu widzenia techniki wykonawczej jedna z najtrudniejszych w polskim folklorze muzycznym.

Materiałem, na jakim będziemy pracować jest muzyka radomska, ze szczególnym naciskiem na nutę kajocką. Od uczestników wymagana jest podstawowa umiejętność improwizacji w zakresie rytmów nieparzystych i tworzenia na poczekaniu komentarzy do sytuacji w postaci prostych rymów. Ponieważ zajęcia będą miały określoną strukturę, zapraszamy chętnych do udziału we wszystkich sesjach warsztatowych (po dwie godziny dziennie w czwartek, piątek i sobotę). Spotkania nie będą formułą ściśle warsztatową, to znaczy, że nie będziemy uczyć się podstaw emisji głosu, lecz będziemy próbowali wykorzystać drzemiącą w każdym z nas ekspresję muzyczną, wyobraźnię i chęć znakomitej zabawy. Nabyte umiejętności będzie można wypróbować w trakcie wieczornych pograjek.

Zajęcia poprowadzi Ewa Grochowska, która od lat trudzi się wykonywaniem i popularyzowaniem tej ekskluzywnej i doskonałej w swej prostocie formy muzycznej. Instrumentalnie towarzyszyć nam będą muzycy z Kapeli Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej: Krzysztof Butryn i Edyta Piekarczyk, oraz przyjaciele i znajomi, dla których piękno muzyki kajockiej jest jasnym światłem w ciemnym tunelu mrocznej codzienności.

LEĆ GŁOSIE PO ROSIE

Warsztaty śpiewu białym głosem przeznaczone są dla młodych śpiewaczek i śpiewaków, także dla instruktorów zespołów dziecięcych i młodzieżowych oraz ich podopiecznych. Na spotkaniach można będzie zapoznać się praktycznie z niekonwencjonalnym sposobem pracy nad głosem, który pozwala na otwarcie się i znalezienie swego naturalnego, tzw. białego głosu, który stanowi podstawę śpiewu tradycyjnego. Nauka śpiewu, propozycje ćwiczeń emisyjnych podane w formie gier i zabaw z głosem stanowią o atrakcyjności tej metody, szczególnie dla młodych ludzi. Dlaczego w Polsce nie swingowano? Jak odnaleźć się ze stylistyką śpiewu tradycyjnego wśród współczesnych popowych mód i manier wykonawczych? Będzie się można też dowiedzieć dlaczego warto korzystać z archiwów, i że wciąż warto szukać mistrzów, którzy, bywa, żyją blisko, obok nas.

prowadzi Agata Harz, liczba miejsc ograniczona

zapisy: tyndy12@wp.pl , tel. 604 754 377, 608 804 051

potańcówki w Klubie

zagrają najlepsze kapele z różnych regionów Polski (czwartek-sobota 20.00 – 02.00), zarówno uczestnicy festiwalu jak i specjalnie zaproszeni goście – kapele wiejskie oraz ich uczniowie, młodzi muzykanci z miasta; w piątek konkurs na najlepszą parę taneczną (nagroda: obiad w restauracji i rejs statkiem po Wiśle)

muzyka w przestrzeni miasta 

•  POSŁUCHAJCIE LUDZIE – pieśni uliczne – Jacek Hałas i Barbara Wilińska z lirami korbowymi (piątek – sobota, wedle Rynku)

•  NUTY O WIŚLE – muzyka instrumentalna z Powiśla na skrzypce i harmonie pedałową – Katarzyna i Daniel de Latour (sobota, gdzie przystań)

•  DO SERCA JEZUSA – pieśni w ławie – Adam Strug – (piątek rano i wieczór)

targowisko instrumentów

zapraszamy wytwórców i kolekcjonerów instrumentów oraz muzyków i miłośników muzyki tradycyjnej na Targowisko, które odbędzie się w sobotę i niedzielę obok namiotu Klubu Tyndyryndy przy Małym Rynku; będzie można poznać osobiście budowniczych instrumentów, poradzić się, zamówić instrument no i oczywiście kupić/sprzedać instrument na miejscu – Festiwal w Kazimierzu jest do tego idealnym miejscem; zapraszamy wytwórców do zgłaszania swojego udziału (kontakt jak wyżej); jarmark jest kontynuacją Targowiska, odbywającego się w maju w ramach warszawskiego Festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata”

 

organizatorzy:

Remigiusz Mazur-Hanaj (juror Festiwalu) – pomysł i przygotowanie

Mateusz i Agnieszka Niwińscy – przygotowanie i realizacja

Beata Glińska – informacja i promocja

Seweryn Huzarski – targowisko instrumentów

 

 

PROTOKÓŁ
Z POSIEDZENIA JURY
46 OGÓLNOPOLSKIEGO FESTIWALU
KAPEL I ŚPIEWAKÓW LUDOWYCH
z dnia 1 lipca 2012 roku

Jury w składzie:

1. prof. dr hab. JAN ADAMOWSKI – przewodniczący     
2. mgr MARIA BALISZEWSKA
3. prof. dr hab. JERZY BARTMIŃSKI
4. mgr ALEKSANDRA BOGUCKA
5. mgr MARIAN CHYŻYŃSKI
6. prof. dr hab. PIOTR DAHLIG
7. mgr JACEK JACKOWSKI
8. REMIGIUSZ MAZUR-HANAJ
9. prof. dr hab. BOŻENA MUSZKALSKA
10. mgr JANINA BIEGALSKA – sekretarz jury

wysłuchało w dniach 29-30 czerwca 2012 r.:

22 Kapel,
27 Zespołów Śpiewaczych,
10 Instrumentalistów,
22 Solistów Śpiewaków,
9 w kategorii folkloru rekonstruowanego
oraz 20 grup wykonawców w konkursie „DUŻY - MAŁY”.

Jury stwierdza, że w konkursie festiwalowym wzięło udział około 800 artystów ludowych z 13 województw.
Jury oceniając dobór regionalnego repertuaru, cechy regionalnego stylu oraz poziom artystyczny, przyznało następujące nagrody i wyróżnienia na łączną kwotę 45 tysięcy złotych, z czego:

- 35000 ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- 8000 Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie
- 2000 Burmistrz Miasta Kazimierz Dolny
oraz dodatkowe nagrody rzeczowe:
- voucher wartości 2000 na wykonanie stroju ludowego ufundowany przez Pracownię Stroju i Haftu Ludowego Stanisławy Łukaszczyk z Poronina 
- 3 komplety nagród ufundowanych przez redakcję „Gazety Chłopskiej”.


W KATEGORII KAPEL


BASZTĘ – nagrodę główną w tej kategorii w wysokości 2000 zł przyznano Kapeli Tadeusza Kubiaka z Leśmierza, woj. łódzkie

Pięć równorzędnych I nagród po 1200 zł każda otrzymują:

Kapela Romana Wojciechowskiego z Tomasz